הגות יומית -

לי עשיתם ( 28 נובמבר )

יֹאמַר הַמֶּלֶךְ אֶל הַנִּצָּבִים לִימִינוֹ, "בּוֹאוּ בְּרוּכֵי אָבִי וּרְשׁוּ אֶת הַמַּלְכוּת הַמּוּכָנָה לָכֶם מֵאָז הִוָּסֵד תֵּבֵל, כִּי רָעֵב הָיִיתִי וּנְתַתֶּם לִי לֶאֱכֹל, צָמֵא הָיִיתִי וְהִשְׁקֵיתֶם אוֹתִי, עוֹבֵר אֹרַח הָיִיתִי וַאֲסַפְתֶּם אוֹתִי, עָרוֹם – וְהִלְבַּשְׁתֶּם אוֹתִי, חוֹלֶה הָיִיתִי וּבִקַּרְתֶּם אוֹתִי, בְּמַאֲסָר הָיִיתִי וּבָאתֶם אֵלַי". יַעֲנוּ הַצַּדִּיקִים וְיֹאמְרוּ אֵלָיו, "אֲדוֹנֵנוּ, מָתַי רָאִינוּ אוֹתְךָ רָעֵב וְהֶאֱכַלְנוּ אוֹתְךָ, אוֹ צָמֵא וְהִשְׁקֵינוּ אוֹתְךָ? מָתַי רְאִינוּךָ עוֹבֵר אֹרַח וְאָסַפְנוּ אוֹתְךָ, אוֹ עָרוֹם וְהִלְבַּשְׁנוּ אוֹתְךָ? וּמָתַי רָאִינוּ אוֹתְךָ חוֹלֶה אוֹ בְּמַאֲסָר וּבָאנוּ אֵלֶיךָ?" יָשִׁיב הַמֶּלֶךְ וְיֹאמַר לָהֶם, "אָמֵן, אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, מַה שֶּׁעֲשִׂיתֶם לְאֶחָד מֵאַחַי הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה לִי עֲשִׂיתֶם". אַחֲרֵי כֵן יֹאמַר אֶל הַנִּצָּבִים לִשְׂמֹאלוֹ, "לְכוּ מִמֶּנִּי, אֲרוּרִים, אֶל אֵשׁ עוֹלָם הַמּוּכָנָה לַשָּׂטָן וּלְמַלְאָכָיו, כִּי רָעֵב הָיִיתִי וְלֹא נְתַתֶּם לִי לֶאֱכֹל, צָמֵא הָיִיתִי וְלֹא הִשְׁקֵיתֶם אוֹתִי, עוֹבֵר אֹרַח הָיִיתִי וְלֹא אֲסַפְתֶּם אוֹתִי, עָרוֹם – וְלֹא הִלְבַּשְׁתֶּם אוֹתִי, חוֹלֶה וּבְמַאֲסָר – וְלֹא בִּקַּרְתֶּם אוֹתִי". יָשִׁיבוּ גַּם הֵם וְיֹאמְרוּ, "אֲדוֹנֵנוּ, מָתַי רָאִינוּ אוֹתְךָ רָעֵב אוֹ צָמֵא אוֹ עוֹבֵר אֹרַח אוֹ עָרוֹם אוֹ חוֹלֶה אוֹ בְּמַאֲסָר וְלֹא שֵׁרַתְנוּ אוֹתְךָ?" אָז יַעֲנֶה לָהֶם וְיֹאמַר, "אָמֵן, אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, מַה שֶּׁלֹּא עֲשִׂיתֶם לְאֶחָד מִן הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה גַּם לִי לֹא עֲשִׂיתֶם".
מתי כה 45-34

ישוע פעם אמר ש"הַשַּׁבָּת נֶעֶשְׂתָה לְמַעַן הָאָדָם וְלֹא הָאָדָם לְמַעַן הַשַּׁבָּת." (מרקוס ב 27). השבת מסמלת את עבודת אלוהים ואת המסירות למצוותיו. עבודת אלוהים התמקדה במתנת אלוהים לאדם, בדרך שבה הוא עוזר לבני האדם להשליט סדר בחיי האמונה שלהם ובמיוחד במערכת היחסים שלהם אתו וזה עם זה.

מכאן עולה חשיבותו של האדם בעיני אלוהים. במזמור ח' דוד שואל: "מָה-אֱנוֹשׁ כִּי- תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן-אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ, וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ"?. ישוע חיזק את הדברים כשאמר: "הַבִּיטוּ אֶל עוֹף הַשָּׁמַיִם: אֵינָם זוֹרְעִים וְאֵינָם קוֹצְרִים, אַף אֵינָם אוֹסְפִים אֶל אֲסָמִים, וַאֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם מְכַלְכֵּל אוֹתָם. הֲלֹא אַתֶּם חֲשׁוּבִים יוֹתֵר מֵהֶם?" (מתי ו 26).

המנהג המשיחי לדאוג לנזקקים נובע מפסוקים כאלה. יוחנן השליח שאל: "מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ נִכְסֵי הָעוֹלָם וְהוּא רוֹאֶה אֶת אָחִיו בְּמַחְסוֹר וּמוֹנֵעַ אֶת רַחֲמָיו מִמֶּנּוּ, אֵיךְ תַּעֲמֹד בּוֹ אַהֲבַת אֱלֹהִים?" (יוחנן א ג 17).

הקהילה שיקפה את אופיו של ישוע במהלך הדורות באמצעות בשורה חברתית שהייתה כרוכה בצדקה ובנתינה מתוך הקרבה. המשיחיים רצו למחות דמעות, לרפא שבורי לב, להקים מוסדות ליתומים ואלמנות, בתי חולים בעבור החולים, בתי ספר בעבור הדור הצעיר, ובתי אבות שבהם יכולים בני גיל הזהב לבלות את שארית ימיהם בכבוד. "יֵשׁוּעַ מִנָּצְרַת, אֲשֶׁר אֱלֹהִים מָשַׁח אוֹתוֹ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וּבִגְבוּרָה, הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ כְּשֶׁהוּא עוֹשֶׂה חֶסֶד וּמְרַפֵּא אֶת כָּל הַנִּדְכָּאִים תַּחַת יַד הַשָּׂטָן, כִּי אֱלֹהִים הָיָה אִתּוֹ" (מעשי השליחים י 38).

פסוק 9 בפרק האחרון של משלי מצביע על מצווה חשובה: "פְּתַח-פִּיךָ שְׁפָט-צֶדֶק וְדִין עָנִי וְאֶבְיוֹן" ופסוק 20 מבהיר לנו שזה בדיוק מה שעושה אשת החיל: כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן" (משלי לא 9), (20). הבשורה שלנו צריכה להפגין את אהבת אלוהים ולא רק הצהרות לגבי עקרונות האמונה.

- 28 נובמבר -